Undercover reisgidsen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu Undercover reisgidsen - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu

Undercover reisgidsen

Door: Wouter en Iris

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Iris

18 April 2007 | Marokko, Marrakesh

Vanochtend ontwaakte wij weer in hetzelfde mooie hotel in Quarzazat en maakte ons gereed om richting Marrakesh te gaan rijden. In Quarzazat is momenteel een grote staking in de stad. Gister konden wij hierdoor niet de basisschool bezoeken, deze waren ook aan het staken. In het hotel merk je er weinig van, wel vertelde een medewerker dat hij al 3 maanden (!) geen salaris heeft gehad. Het hotel staakt in een zekere zin wel, maar het eten en de bediening is prima. Hoe wel het ons wel opvalt dat ze niet erg vrolijk kijken.

Op weg naar Marrakesh zijn wij langs mooie landschappen gereden. Hier zagen wij veel straatverkopers aan de weg staan die ons bij korte stops van alles probeerde aan te smeren, ook zagen we een op hol geslagen ezel over de weg rennen. Bij een panoramaview legde twee vriendelijke jongens verschillende leguanen op ons schouder. Onze monden vielen letterlijk open, ook hier waren er 34 camera’s die dit vast hebben gelegd. Over leguanen heeft de plaatselijke bevolking een lugubere legende. De legende gaat dat astma patiënten genezen kunnen worden met behulp van de leguaan. De patiënt moet de leguaan eerst agressief maken door hem te duwen en te pesten. De leguaan verkleurt hierdoor van woede. Vervolgens wordt de keel van het arme diertje opengesneden en wordt zijn bloed gedronken. Deze alternatieve geneeswijze vinden wij ook wel iets om in Nederland in te brengen. Dat is beter dan de alledaagse inhalators.

We kwamen tussendoor bij het mooie dorpje Maktoub aan en bezochten de kasba. Voor de zekerheid: dit is een soort van markt waarbij de hardcore verkopers rondlopen om elke toerist zoveel mogelijk te laten betalen.
Bij deze kasba begon de pret al toen we door de poort naar binnen wilden lopen. Gelijk sprongen er 6 mensen voor ons die elk 10 dirham (1 euro nog steeds) vroegen voor de entree. Wij als gierige Hollanders gingen natuurlijk niet mee akkoord en verzonnen iets anders om binnen te komen. We zijn samen met oa: Jan, Wouter, Iris, Esther, Gerdinne, Marijte en Janneke helemaal om de kasba heengelopen om gratis binnen te komen. Bij elke deur of poort stond wel iemand ons op te wachten. Uiteindelijk kwamen we (weet niet meer precies hoe) in een soort tuin terecht. In deze tuin was een kleine muur waar aan de andere kant de kasba lag. Wij besloten om over deze muur heen te klimmen en zo de kasba te bewandelen. Dit is gelukt en heel tevreden gingen wij de kasba op.
Wij zijn bij de kasba tot de conclusie gekomen dat alles maar dan ook alles geld kost. Wij zagen een mooi huis staan en wouden hier een foto van maken. Maar toen we de foto hadden genomen, bleek dat we 10 dirham moeste betalen. Dit ging eindeloos door.
In deze kasba zijn ook scènes opgenomen voor de epische film Gladiator. Ook waren er verschillende decor stukken voor deze film achtergebleven. Ook hier kosten elke foto geld. Hoe verder we de kasba in gingen hoe erger het werd. Op het laatst werden we door de mensen er gewoon ingeluisd. Ze kwamen uit hun huis en nodigden ons uit naar binnen. Eenmaal binnen lieten ze hun huis zien en konden we op de foto met materiaal en achtergrond uit de film Gladiator. Vervolgens vroeg de fijne man 20 dirham per persoon. Ester heeft betaald met 20 dirham en dit was voor de hele groep. De fijne man was het er niet mee eens en daarom zijn we maar snel doorgelopen.
Bovenop de kasba was een mooi uitzicht waar we (gratis) foto’s van hebben genomen. Terwijl wij aan het lopen waren merkten wij op dat de mensen heel vriendelijk de weg wezen. Dit bleken undercover reisgidsen te zijn uit de kasba die naar elke bocht weer 10 dirham vroegen. We moesten uiteindelijk iedereen die ons de weg wou wijzen wegsturen.
Bij de uitgang probeerden deze gemene reisgidsen nog één keer 20 dirham te vragen om uit de kasba te mogen. Wij hebben nu geleerd dat schelden in het Nederlands de beste oplossing is.
Na de kasba hebben we weer een fijne busrit gemaakt door de bergen. Yvonne, Els en Jan hebben net als wij ook een mooie kaftan gekocht en flink af gedingt natuurlijk. Wij hebben al afgesproken dat wij elkaar met carnaval elkaar weer zien.

Tijdens de busrit heeft Mohammed ons nog een spoedcursus Arabisch gegeven. Wij weten nu wat Melli Melli Mel … Heddie Hedie Hel betekend. Melli Melli Mel (hoe gaat het?). Hediie Hediie Hel (gaat goed en met jou?).

We zijn nu in de magische stad Marrakesh. Hier gaan wij zoeten een stukje wandelen over het grote plein. Wij zijn door de reisleiders streng gewaarschuwd dat vrouwen uit de groep verplicht een (stoere) man moeten meenemen als zij de straat opgaan. Gelukkig voor deze vrouwen hoeven zij zich daar geen zorgen over te maken. In de krant stond dat er nog wel eens gekke dingen gebeuren in Marrakesh maar wij vinden dat wij geen vooroordelen moeten hebben als wij het plein opgaan.

Wij wensen alle lieve mensen in Nederland het beste. Wij hebben het nog steeds erg naar ons zin hier. Het nieuwe hotel heeft gelukkig ligstoelen bij het zwembad staan want erg luxe hebben we het nog niet echt gehad.

• 18 April 2007 - 19:45

Sander:

oeps dat van die leguaan vind je zusje vast niet heel erg leuk:) Waar zijn de foto's?? Geniet nog maar ff van de luxe want maandag staan er weer horden (kleine) kindertjes te w88 op veel aand8 van juf en meester!

• 18 April 2007 - 19:48

Barry:

echte nederlanders he gierig heid ten top maar goed tis wel een avontuur zo te zien have fun

• 18 April 2007 - 19:54

Linda:

Zien jullie trouwens nog veel andere toeristen of zijn jullie de enige slachtoffers van die verkopers
    groetjes

• 18 April 2007 - 20:12

Gideon:

Hey mensen, zo jullie verhalen te lezen hebben jullie het er goed voor elkaar!!!
    Leuk om steeds een verslag te lezen...
    Geniet er nog ff van de laatste dagen...

Passen jullie een beetje op Ester voor me? Dat ze niet voor te weinig Kamelen word verkocht? Is mijn bod nog steeds het hoogst?

Have fun
    Greetz Gideon (vriend van Ester)

• 18 April 2007 - 20:19

Wim Koenen:

Zorgen Marijte en Anske er wel voor dat ze zonder die stoere mannen terug naar Scherpenzeel komen?
    Wat een prachtige reis maken jullie.

• 18 April 2007 - 20:34

Gideon (sorry):

Door een foutje... is mijn bericht er 3 keer op komen te staan....

Sorry Groeten

• 18 April 2007 - 20:37

Hans:

He Gideon,
    Val je niet in herhaling?
    En volgens mij is word met dt

• 18 April 2007 - 20:38

Hans(sorry):

Ik zie dat je er al achter was gekomen.

• 18 April 2007 - 21:27

Margit:

Joke, wat een avonturen allemaal! het is heel leuk om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken. wat een prachtig land!
    groeten van sterre, matthias, ruben, andre en margit

• 19 April 2007 - 04:53

Mapa:

"Wij zijn bij de kasba tot de conclusie gekomen dat alles maar dan ook alles geld kost."
    >>Het erkennen van deze wijsheid maakt naast de ongelovelijke mooie omgeving alles wel waard!! Sommige lui bedenken dit pas bij hun 50e jaar.

Geniet van die cultuur/omgeving en tot zondag ('k verwacht wel alle foto's rustig te kunnen zien). Zet ze aub op een usb-stick.

• 19 April 2007 - 07:19

Groep 3/4 Van Els T.:

hoi jellie,

We vinden het leuk om jou foto s te
    bekijken! We vonden de leguaan wel een
    beetje eng................
    Het is zeker wel warm daar, vind je het
    nog steeds leuk daar?

veel plezier nog in Marrakech!

groetjes van groep 3/4 en een dikke knuffel van els!

• 19 April 2007 - 07:31

Willemijn:

Hoihoi,

Mooie foto's! Marokko ziet er prachtig uit. Passen jullie wel goed op Anneke? Ik zie haar nergens op de foto's staan... Doe haar een lieve knuffel van mij!
    En dat met dat afdingen en dat alles geld kost: bedenk je wel dat de meeste mensen in Marokko jullie zien als rijke Westerlingen. En dat ben je immers ook, je kunt het je veroorloven om vanuit Nederland voor het plezier naar Marokko af te reizen. Natuurlijk is het vervelend dat je ze steeds van je af moet 'slaan', maar vergeet niet waarom de mensen dit doen.

Groetjes Willemijn

• 19 April 2007 - 08:20

Miel Rietmeijer:

Hoi Eliane,

Mooie foto's en leuke verhalen. Ik begrijp van je dat het er prachtig is en je het naar je zin hebt. Over het weer hoef je, zo te zien, ook niet te klagen.
    Met mij en Luca gaat alles goed. Iedere dag koken, soms met bonen, en een lekker wijntje erbij. Marokko is een goed wijnland dus breng maar iets lekkers mee.
    Morgen/overmorgen eten bij Ad en Magda.
    Ik heb nog in de tuin gewerkt en als je terug bent zie hoe snel alles de bodem is uitgeschoten. De Gleditsia begint al blad te vormen. Ook bij ons is het weer goed en de komende dagen loopt de temperatuur weer op.
    Anne en Leonard zijn druk met de aankoop van het huis en zoals het er nu naar uitziet gaat het allemaal lukken.
    Eliane, nog veel reisplezier en tot zondag.

groetjes en kus,

Miel
    19 april

• 19 April 2007 - 08:25

Hoi Ingrid En Anneke:

Ik heb net de foto's van jullie mooie reis en avonturen bekeken. Echt gaaf hoor. Geniet er nog lekker van!
    Ook leuk om verslagen te lezen. Jullie houden een mooi dagboek bij Wouter en Iris.
    groetjes uit Ede en tot volgende week
    Froukje

• 19 April 2007 - 09:19

Coen:

Hoi Joke,
    via Roel ontvangen we jouw sms-jes en daarnaast lezen we jullie verhalen.
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Tot volgende week!

• 19 April 2007 - 09:51

Sylvia:

Hoi Iris,

Ik heb net je verslagen van de afgelopen dagen bekeken. Het lijkt mij een fantastische ervaring om zo iets mee te maken. Anton en ik zijn jaren terug ook een dag in Marokko geweest, ik kan me nog heel goed herinneren hoe irritant al die verkooplui in de kashba’s waren en ook de drukte en stank in al die steegjes. Ik mis nog de slangen, ik heb toen nog, uiteraard tegen betaling, een slang om mijn nek gekregen, maar misschien komen jullie die de komende dagen nog tegen. Nog veel plezier de laatste dagen, en laat die nachtclub maar zitten hè.

Groetjes, ook namens de anderen.

Sylvia

• 19 April 2007 - 13:41

Roos Bakker:

heey joke ik heb jullie leuke foto`s gezien.smile

• 19 April 2007 - 13:54

Roelie:

Heey Mama
    Ga eens mooi poseren voor de camera!
    Dat wil oma zo graag!!!
    Kusjes van ons allemaal Roelie,Oma,pieter!

• 19 April 2007 - 14:02

Koen En Jolien:

Hoi pappa,
    Het is leuk om de fotos te bekijken, en de verhalen te lezen.
    Hier gaat ook alles goed.
    Aleen het is wel wat kouder geworden in vergelijking met het weekend.
    We kijken al uit naar zondag.

Groetjes Koen en Jolien

• 19 April 2007 - 16:00

Hannie:

Lieve Yvonne,
    Hier wat vragen van groep 4: Hoe gaat het in Marokko? Is het daar leuk? Had je dorst in de woestijn? Ben je al naar een restaurant geweest?Hier is het lekker warm en bij jullie? Kom je gauw terug? Heb je al bijzonder dieren gezien? Was het leuk op de kameel? Heb je al een luchtkasteel in de woestijn gezien? Wij vinden het hier leuk, jij daar ook? Heb je een pyramide gezien? En mummies? En waren er ook zandstormen? Zijn er ook palmbomen? Kun je ze verstaan? Hoe voelt het als je op een kameel rijdt? Ben je al bruin?
    Misschien gaat de juf trakteren omdat we heel stil werken! We missen je. Rico wil graag een kusje sturen. Isabel ten Heuvel wil zeggen dat ze heel veel van je houdt.We zijn maandag naar de speeltuin geweest omdat het zo heet was op school.We hebben al veel stickers verdiend. Tot gauw.
    Groetjes aan de rest en kusjes van groep 4

• 19 April 2007 - 16:17

Maa!ke :D:

Heejj,, Melli Melli Mel??

:):):)

Neejj dat van die leguaan vind ik nie zOow leuk,, Sander :P

Ik Zenk dat iriSs op de terugreiz een eXxtra taSs mee mOet(mt all die aankOpen:P);)

Heeeeeeeeeeeeeeeel Veeeeeeeeeeeel
    PLEZZZZZZZZZIER!!!!!!!!!!!!!!!

• 19 April 2007 - 16:27

Kim:

Goed zo echte hollanders, goed idee ook van de leguanen. Leuk om te lezen. Geniet er nog van en tot gauw weer.
    Groetjes Kim

• 19 April 2007 - 16:27

Inge Immerzeel:

hoi joke, wat zullen jullie allemaal genieten van deze reis! Ik lach me rot om jullie ervaringen en ook de reacties daarop! Nog veel plezier en tot gauw

• 19 April 2007 - 16:28

Juf Yolanda :

Gaat het goed in marokko?Ik kijk elke dag op de kalender.Veel plezier en een goede reis terug.Tot maandag.Groetjes van Elles!!!!

• 19 April 2007 - 16:52

Kate:

heejj mam,
    hoe s et? hier s et goed:P
    k had ff vraagje, lisanne s 10 mei jarig en geeft 12 mei een feestje same met der broer dan gaan se met so`n 20 mensen naar scoop allemaal mensen van 14 15 jaar mag k daar ook heen??
    k sie je zondag weer

kusjes kate

p.s. mis je wel

• 19 April 2007 - 17:18

Raoul Van Dijk:

Lieve Yvonne,
    Ik mis je, want hannie en jij kunnen altijd heel goed les geven :). Doe van mijn moeder ook de groetjes aan iedereen.
    Groetjes van Raoul en Lisette

• 19 April 2007 - 17:32

Mick Van Dijk:

Lieve jufrouw Nicky,

Ik mis je heel erg.
    Ik heb een lego-auto die heel cool is.
    Groeten van Mick

• 19 April 2007 - 17:33

Mick Van Dijk:

:) ;)

van Mick

• 19 April 2007 - 17:41

Raoul Van Dijk:

:0 lieve yvonne .
    :) ik hoop dat de kameel je der niet af heeft gegooid.
    van Raoul

• 19 April 2007 - 19:01

Voor Yolanda:

Hee wijfie wanneer kom je nou eens terug we missen je
    kusje van Mickey en mij

• 19 April 2007 - 20:02

Van Ons :

Nou,, dan ook nog een berichtje uit Nijkerk!!
    Ester,, we zijn erg blij dat je het zo naar je zin hebt!!
    Vinden jullie ook niet dat Marakech er erg rood uitziet? Doet je denken aan het rood van Marco Borsato.

Soms kun je beter betalen voor een gids (wel een prijs afspreken) en dan ben je van de opdringerige Marokkanen af.

• 19 April 2007 - 21:59

Mannen Uit Ede:

We hebben hier een gezellig huishouden, maar missen je....
    We genieten van jullie mooie foto's en prachtige verhalen. Het moet een prachtige ervaring zijn om samen deze reis te maken. We kijken er naar uit om de verhalen ook live te horen en je te zien. En omdat we begrepen hebben dat dit aan de maaltijd wordt voorgelezen wensen we jullie graag "smakelijk eten!"
    Geven jullie Anneke een knuffel en mag ze ook op de foto....?

Groeten,
    Menno, Wim en Klaas