Vorstelijk onthaal - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu Vorstelijk onthaal - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu

Vorstelijk onthaal

Door: Wouter en Iris

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Iris

19 April 2007 | Marokko, Marrakesh

Gelukkig leven we nog steeds nadat we gister (op eigen risico) de gevaarlijke stad Marrakesh in zijn gegaan. Het grote plein was een groot spektakel van straatmuzikanten tot slangenbezweerders. Wat we wel jammer vonden was dat we bij elke twee minuten dat we ergens naar keken, 20 dirham moesten neerleggen. De straatjes waren heel smal, en bij elke hoek werden de dames versierd door hitsige verkopers. In deze stad zijn de verkopers hardnekkig en fel tegen klanten en moet je flink kunnen afdingen om niet afgezet te worden.

Vandaag gingen we laat weg en werden we in de bus begeleid door vier deligees. We kwamen aan bij de basisschool en onze monden vielen open. Er stonden 50 kinderen in prachtige kleding in twee mooie rijen om ons te onthalen onder een vlaag van rozenblaadjes.
We waren nog nooit zo bijzonder verwelkomt, op dat moment beseften wij hoe belangrijk zij ons bezoek vonden. Er werd een lied voor ons gezongen waar we de betekenis echt niet van wisten, maar we denken dat het iets te maken had met welkom lieve mensen.
We kregen voordat we door de rij liepen, geitenmelk en dadels aangeboden.
Aan het eind van de rij moesten wij tientallen handen schudden. Hierna mochten wij in kleine groepjes de verschillende klaslokalen bekijken waar lesgegeven werd. De school bestond uit 700 leerlingen en er waren 20 leerkrachten. Nadat we alles bekeken hadden, vielen onze monden voor de tweede keer open. Er stond een complete lunch klaar, deze was gemaakt door de ouderraad van de school en door de leerkrachten zelf. Het was echt een enorme tafel met heel veel eten. Van kleine broodjes tot grote taarten met veel suiker en vijf soorten jus d’orange. We voelden ons een beetje ongemakkelijk omdat er zoveel moeite en tijd voor ons gemaakt was. Maar 1 van de medewerkers van de school vertelde ons dat dit een onderdeel van hun cultuur was. Als er een gast op bezoek komt is het gebruikelijk dat er dan een ‘’kleine’’ maaltijd wordt voorbereidt, dit noemen zij dus een kleine maaltijd?!Na afloop was nog ruim de helft over, dit geeft een beeld van hoe groot het was. Dus voortaan als we zelf mensen uitnodigen en trots zijn op de eierkoeken die we speciaal voor hen gehaald hebben, denken wij even hier aan terug.
Na de maaltijd was er tijd voor vragen en zoals gebruikelijk weer een aantal dankbetuigingen. Deze dankbetuigingen waren anders dan de andere keren, iedereen was zo ontroerd door de gastvrijheid. Dit werd ook heel duidelijk verteld. De directie melden op hun beurt dat zij heel blij waren met ons bezoek en hoopten dat in de toekomst het Marokkaanse en Nederlandse onderwijs meer zouden samenwerken.

Na dit bezoek gingen we de medina van marrakes bezoeken. Deze medina is iets kleiner dan de medina in fes. Toch keken wij net als bij de vorige medina opnieuw ons ogen uit.
Dierenliefhebbers zullen erg schrikken (Maaike niet verder lezen nu), wij zagen 12 schildpadden in een kooi bestemd voor 3 schilpadden. Verder werden de lieve egeltjes grootgebracht met afgehakte kippenpoten. We mochten geen foto’s maken van dit dierenleed maar gelukkig heeft onze paparazzi Iris een foto gemaakt van 300 slakken in een grote emmer. Verder was deze medina weer gevuld met topverkopers die ons nafloten en uitnodigden om in hun brede assortiment te mogen kijken (allemachtig prachtig).

Natuurlijk is deze dag niet compleet als er weer iets vreemds gebeurt. Onze Iris vond het nodig om haar hand te laten beschilderen met schitterende henna. De (eerst nog) vriendelijke verkoopster had Iris onder geschilderd voor zij een goede prijs had besproken. De verbazing was toen ook groot toen bleek dat er 300 dirham neergelegd moest worden. Natuurlijk waren wij het hier niet mee eens en de eerst zo vriendelijke verkoopster ontpopte tot een Boze vrouw die ons niet verder liet gaan. Uiteindelijk hebben wij (dankzij onze afdingcurcus) afgedingt op 70 dirham. Maar het leukste kwam toen Iris een kwartier later ontdekte dat zij allergisch was voor de henna. Haar hand begon te branden en haar hand begon op te zwellen. We hebben ons snel naar de plaatselijke wc gehaast om het spul af te wassen. Gelukkig gaat het weer een stuk beter met Iris.

Na dit medische incident, trad het volgende medische probleem op. Onze Wouter kreeg ontzettende buikpijn waardoor wij helaas niet onze tocht door de medina konden voortzetten. Gelukkig zijn wij (Iris, Janneke) heel lief en zorgzaam geweest en hebben deze arme jongen naar het hotel gebracht en liefdevol verzorgt. Dankzij deze lieve Fatima’s voelt Wouter zich weer helemaal goed en gaat hij vanavond weer uit met deze kanjers.

Wouters acute diarree was de zoveelste op een rij, blijkbaar kunnen onze darmen dit eten niet goed verdragen. Wij verdenken de versgeperste jus d’orange, maar twijfelen over de versheid.

Op dit moment maken wij ons klaar om naar de McDonald’s te gaan, we kiezen dit keer niet voor het dagelijkse kipmenu. Want na 8 dagen kip met couscous zijn wij nu wel toe aan een dikke vette bigmac.
Wij groeten opnieuw alle mensen uit Nederland. De dagen vliegen (helaas) voorbij maar toch hebben wij ook wel zin jullie allen volgende week weer terug te zien.

Ps. Er is een rat gesignaleerd in het hotel, op verschillende verdiepingen. Onder andere bij Ingrid en Anneke maar ook bij Joke en Anja. Dit is volgens Mohammed een Djinx rat, dit wil zeggen dat het een kwade geest is. Als deze morgen niet verdwenen is gaan wij opzoek naar een nieuw hotel voor zaterdag. Het hele personeel is momenteel op rattenjacht.

• 19 April 2007 - 22:23

Anja:

hoeveel paar schoenen gekocht, Anja?????
    Ireen

• 20 April 2007 - 04:23

Mapa:

Iris, iris.....en 't begon zo goed met "We zijn nu heel ervaren en weten (bijna) altijd te voorkomen om afgezet te worden."
    Ik denk dat ik een paar spaarvarkentjes ga slachten en met Linda op reis ga :).
    Hotel rat(geest)denk maar aan "hotel op stelten" en 't eten...
    Tot zondag, ik merk dat de heimwee naar 't schone, vertrouwde NL met z'n k-marokk toeneemt. Hier ben je sloeber (loonslaaf), bij jullie miljonair!!!

• 20 April 2007 - 05:49

Barry:

kippe big mac gegeten zeker zal wel anders geweest zijn dan hier he Nou nog paar daagjes dat gebedel om jullie heen en dan weer treug kuskus

• 20 April 2007 - 07:58

Anja :

Je hebt al een lekker kleurtje gekregen.
    Laat ook een hennatatoe zetten, dat ziet er gaaf uit.
    Het lijkt me echt een prachtige ervaring om zo kennis te maken met de mensen en de cultuur. Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's. Nog heel veel plezier met de laatste dagen.

• 20 April 2007 - 07:59

Die was dus van mij.

Hans

• 20 April 2007 - 08:00

Groep 1-2 A:

Lieve juf Nicky (en de andere meester en juffen)

We hebben je net op de foto's gezien. Dat vonden wij erg leuk! Is het leuk in Marokko? Wat heb je allemaal gedaan? Heb je veel dieren gezien? Wij missen je heel erg! Hebben jullie lekker gegeten? Wij hebben erg veel zin om met jou op schoolreisje te gaan! Tot dinsdag!

Veel liefs van alle kinderen van groep 1-2 a en juf Annemiek!

• 20 April 2007 - 08:01

Anja :

Ik was vergeten om mijn naam er onder te zetten dus daarom stuur ik nog een berichtje voor de zekerheid.

Hans, je echtgenoot

• 20 April 2007 - 08:07

Anja :

Ik ben niet Hans Koning, dat je je geen rare dingen in je hoofd haalt. Ik ben Hans van Bruksvoort je liefste schat.

• 20 April 2007 - 08:50

Anne-Marie:

Hoi mam,

lees ik nu even gauw dat er een rat bij je is gesignaleerd??? Wij waren Stuart little al een paar dagen kwijt.. hij is misschien met je meegegaan naar Marokko!!
    hihi!!
    Nog een paar nachtjes en dan ben je weer thuis! Wij zijn nu natuurlijk hard bezig het huis op te ruimen en de was weg te werken ;) Grapje hoor.. het is helemaal goed gekomen deze week!
    Veel plezier nog de laatste drie dagen en tot zondag!!

Liefs, ook van pap en Jokelien, Anne-Marie

Liefs gem

• 20 April 2007 - 11:34

Hilde:

Heey zussie,,

Wauw dat schildpadje op je hand was wel erg schattig!!
    Wat een verhalen zeg! Leuk!!
    Nog een paar daagjes,, tot zondag!!

Liefs Je Zus

• 20 April 2007 - 11:34

Elske:

Dag Ingrid en Anneke,

Wat leuk zeg om zo op de hoogte te blijven en wat een indrukwekkende ervaringen. Geniet er maar van, het is zo weer voorbij.

Groetjes Elske

• 20 April 2007 - 11:45

Froukje:

Hey hallo Anneke en Ingrid,
    Het zit er bijna weer op. Maar met een koffer vol verhalen en belevenissen weer in het vliegtuig naar Nederland.
    Lekker een dagje vrijroosteren om ons alle leuke details te vertellen en die lekkere hapjes te laten proeven (borrel met Toekomst en Wegwijzer regelen want dat staat nog op het programma)
    Nog een paar leuke dagen gewenst en groetjes uit Ede

• 20 April 2007 - 11:47

Hoi Ingrid En Anneke:

Vanuit Ede; school De Wegwijzer
    Alle teamleden en kinderen van De Wegwijzer groeten Ingrid en Anneke en natuurlijk kijken we uit naar jullie terugkomst op school.
    Nemen jullie voor de kinderen wel bewijs mee, dat jullie echt in Marokko zijn geweest.....en niet in het tropisch museum in Amsterdam.
    Tot gauw en geniet nog een paar dagen of hebben jullie heimwee naar de mannen en kids?

groetjes van iedereen.

• 20 April 2007 - 12:01

Sander Van Weldam:

hoe gaat het?? hoe vint je het in marokoo. ik hep je vootoos gezien.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van sander

• 20 April 2007 - 17:36

Inge En Ineke:

Voor Joke Weer een bijzondere dag voor jullie vandaag! Vooral dat verhaal met die ratten! Weet je dat ratten graag bij mensen in bed kruipen......... O ja, wij hebben vandaag de zusjes van jullie kamelen de groetjes gedaan, en ook de schildpadden..... Nog veel plezier de laatste dagen en tot gauw

• 20 April 2007 - 17:47

Hans Koning:

Ik ben dus niet Hans van Brukvoort

Hoi schatje gaat alles lekker.
    Neem voor ons zo'n egeltje mee?

en een paar van die heerlijke slakken.

Love Hans (dus niet Hans van Bruksvoort)

• 20 April 2007 - 18:35

Voor Jan:

Wat een prachtige foto's kunnen Elly en ik ook boeken voor de volgende trip.Wij melden ons nu vast aan.Martin en ik vangen jouw gezin nu op en martin begeleidt ons nu op de piano het lijkt Louis van Dijk wel een klein beetje.
    Geniet want zo'n kans krijg je nooit meer.
    Veel liefs van ons allemaal
    De Gunnetjes gunnen het jou van harte

• 20 April 2007 - 18:40

Voor Jan:

de slakken ziem er lekker uit, je hebt er vast wel een portie van opgegeten!!Héérlijk, toch? Wij hebben bij marjolein en martin gegeten en het waren deze keer gelukkig geen slakken. Heb je die rat al gevangen? of zullen we Dumpie er naar toe sturen.
    lieve groeten van Jolien + Elly
    Tot zondag :)

• 20 April 2007 - 18:52

Marjolein:

Hey Ester en andere 'vakantie'gangers,

Nou dat afdingen lukt aardig, kunnen jullie niet een keer mee gaan shoppen met mij?!? haha
    Al aan het klaar maken voor de grote reis terug zondag?
    Geniet nog van het echte laatste dagje morgen en tot snel!!!

Liefs x Mayo

• 20 April 2007 - 19:13

Anita Overeem:

Marijte en Anske,
    Wat een belevenis, deze studiereis. Leuk om alles te kunnen lezen op deze site.
    Goede reis terug.
    Groetjes,

• 20 April 2007 - 19:31

Voor Juf Joke :

Hallo juf Joke,

ik hoop dat u het fijn heeft in Marokko. Interessant om al die foto's te zien van hoe het daar is. Nog veel plezier verder, en een veilige reis terug!

Groetjes van Sterre.

• 20 April 2007 - 19:37

lieve jellie,

Wat gaat zo n studiereis toch snel! nog
    twee dagen en dan voel je weer hollandse
    grond onder je voeten! Geniet nog even en
    neem al die nieuwe indrukken mee terug
    naar nederland............ik ben eigenlijk ook best benieuwd naar jouw
    foto s!!! Past alles nog in je koffer wat
    je gekocht hebt of heb je een marokkaanse
    kruier gevonden die je op de terugweg
    begeleidt?!

veel liefs en dikke kus
    van je zus els

ps. leuk van pa en leuk voor pa en voor
    ons want nu hebben we een dag eerder
    vakantie!

• 20 April 2007 - 19:37

Joke,:

Alleen voor al die mooie schoentjes wil ik ook wel naar Marokko! Zat jouw maat er wel bij?
    En is de rat al gevangen? Welterusten! Nog een paar fijne dagen gewenst,
    groeten, Margit.

• 21 April 2007 - 07:57

Claudia:

Hee Claudia,
    Nog een dagje lekker genieten van het mooie land!!! Passen de spullen nog wel in je Afrikakamer? We vonden het leuk jullie zo te volgen: leuke verhalen en mooie foto's!!
    We zien je morgenavond! We wensen jullie een goede terugreis toe.
    Groetjes Mam en pap.Laura, Robin,opa en oma.
    PS De couscous staat klaar!

• 21 April 2007 - 09:39

Voor Els.:

Ha die Els.

Bedankt voor je smsje.
    Het gaat hier goed hoor!
    Wel een beetje druk zoals altijd,
    Gisteren waren we in Utrecht voor controle (tanden)
    En daarna Ferry (ex collega) opgezocht.
    Werkt nu bij A.H. in Utrecht Overvecht als manager.
    Daarna winkelen in dat winkelcentrum.
    Wij wensen jou een goede terugreis naar Nederland!!!!
    Tot volgende week.

Liefs Madelon en Wies.
    Doei.

• 21 April 2007 - 11:23

Giuseppe:

hehe, nog een nachtje en dan kan ik de zorgen van het gezin (koken,wassen, strijken met andere woorden het huishoudelijk werk weer overlaten aan mijn vrouwtje Yvonne!!! Uit alle telefoontjes en berichten via deze site begrijp ik dat de reis een behoorlijke indruk heeft gamaakt op jullie allen en vandaar wens ik jullie nog een plezierige laatste avond toe in het verre Marokko en natuulijk een veilige en plezierige reis terug naar het in zonlicht badende HOLLAND toe!!

• 21 April 2007 - 11:58

Annet:

Hoi Jellie,

Nog even en de reis zit er al weer op, wat gaat de tijd toch snel.
    We wensen je alvast een goede terugreis en we hopen je gauw weer te zien.

Veel liefs van,

pa en ma
    Annet

• 21 April 2007 - 12:33

Fam. Quik:

Hoi Els,
    het zit er al weer op. We hebben je een beetje kunnen volgen via deze site. We wensen je een goede terugreis!

Groetjes de Quikjes

• 21 April 2007 - 13:16

Els:

Hoi Els, het zit er bijna weer op meid!
    Het was erg leuk om je te volgen en van jullie belevenissen te lezen!
    Een goede terugreis toegewenst en tot ziens!
    Groetjes van Jaap, Diana en de kinderen.

• 21 April 2007 - 14:18

M&m:

Heey schoonzus ( Irisjee)

Veel pleziier de laatste dag. Geniet ervan!
    Want straks zit je weer opgeschreept met ons :P
    Zo te zien hebben jullie het erg leuk gehad. & ben je nog niet verkocht.
    Maar je bent nog niet in nederland, dus ze hebben nog even de tijd.

Geen henna meer opdoen hea ! :P
    hahahahaaa

Liefs!!

• 21 April 2007 - 17:26

Els:

Kom maar een keertje je belevenissen vertellen. Goede reis terug naar het beloofde land.

van Hertog Jan uit Brabant en zijn geliefde Hertogin van de Mosterdpot

• 21 April 2007 - 18:57

Voor Els:

Geniet van je laatste avond in Marokko.
    Goede thuisreis voor de hele groep en tot
    morgen meid!!
    Liefs van papa en mama

• 22 April 2007 - 06:37

Maaike:

Heejj,, Fatima:D

AlsS je terug kOmt wil je dan Ook ff bij mij henna schilderen(A)(voor 5 euro?)

Verder alleSs gOe>>??<<

Zzie je SsSsSsSsSsnNeLLLLLLLLLLLLLLL!!