Afding cursus gehaald! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu Afding cursus gehaald! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Wouter en Iris Poot / Eijgenraam - WaarBenJij.nu

Afding cursus gehaald!

Door: Wouter en Iris

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Iris

18 April 2007 | Marokko, Rabat

Afdingcursus

Na lekker te hebben gedroomd over de woestijn en de bijzondere ervaringen gingen we vandaag op stap naar een PABO-opleiding. Dit was voor ons wel speciaal maar voor de deligee van het onderwijs in Quarzazat was dit een hele grote dag. Iedereen was netjes in pak.
Op de hele PABO waren er maar 35 studenten, een heel verschil met onze PABO. Er zijn heel overeenkomsten maar toch ook verschillen:
De opleiding duurt hier maar twee jaar
Ze lopen alleen stage in het 2e jaar
Ze halen de informatie voor 70% uit boeken en 30% van internet
Aantal mannen/vrouwen in een klas is gelijk
Ze hebben 8 uur per dag les, 6 dagen per week
Leuk was het dat we in het ICT-lokaal kwamen en spontaan alle computers op onze waarbenjij. nu website stonden. De studenten daar kunnen onze reis nu ook volgen.
Het viel ons op dat studenten ook heel erg geinteresseerd naar ons toe waren, maar we hadden maar kort te tijd. We werden weggesleurd bij de lokalen omdat hongerige directeuren op ons zaten te wachten. Er zaten ongeveer 40 directeuren die veel vragen aan ons hadden, hiervan waren er geen vrouwen. In de provincie waren er 500 directeuren waarvan er maar 5 vrouw zijn. De hoofd deligee benoemde dat dit wel gestimuleerd wordt.
De bijeenkomst duurde langer dan gepland, omdat de directeuren (letterlijk) stonden te springen om informatie van onze directeuren.
We liepen door naar de bibliotheek en daar stond een oude man ons op te wachten. Deze is meer dan alleen een beheerder. Als studenten informatie niet kunnen vinden, stelt hij een pakket samen met verschillende boeken. Ook heeft deze wijze man zelf een boek geschreven (‘’bladeren van een leerkracht’’) en een arabische site gemaakt.
Na afloop nog een korte (ahum) afsluiting met alle directeuren, deligees etc.
Wij mochten vragen stellen aan de hoofd deligee die vervolgens een lang (heel lang) arabisch antwoord terug gaf wat Mohammed in twee zinnen vertaalde. In deze cultuur is het ook niet erg om tijdens een officiele bijeenkomst rustig je telefoon aan te laten en vervolgens gewoon op te nemen. Dit gebeurt niet 1x maar het gaat de hele tijd door!

Na het bezoek aan deze school, gingen we terug naar het hotel. Hier gingen we eindelijk doen wat we al de hele tijd wouden doen. We gingen zwemmen bij het hotel. Dit hield in dat we met oa Janneke, Jan, Anja het koude water in doken. Hier heeft Wouter bewezen dat hij nog steeds 25 meter onderwater kan zwemmen.

Na een frisse duik gingen we naar een basisschool vlakbij het hotel. Deze school was heel anders dan de basisschool die we in Fes bezochten. De klassen waren veel groter. Er was een koranklas aanwezig. Hier zagen we hoe kinderen stukken uit de koran zongen en zeiden. Dit moesten zij helemaal uit hun hoofd doen.
Ook was er in deze school een klasje met gehandicapte kinderen. Deze kinderen kwamen van ver. Een jongetje kwam elke dag 3 kilometer naar school lopen. Wat wij heel mooi vonden was dat de leerkracht ons vertelde dat zij deze kinderen zoveel mogelijk wouden betrekken bij alle schoolvakken. Dit vonden wij een hele mooie gedachte.

Na dit korte maar krachtige bezoek, gingen Janneke, Iris en Wouter op weg naar de Kasbah. Dit is een grote markt met allemaal kleine winkeltjes. De heenweg was iets langer dan gepand omdat Janneke en Wouter hun richtingsgevoel gebruikten wat uitliep in een wandeltocht van een halfuur. Als je de goede route loopt duurt het tien minuten. Aangekomen bij de Kasbah bleek je te moeten betalen en omdat de mannen bij de ingang er nogal eng uitzagen besloten we aan de overkant te gaan winkelen. Daar werden we door hongerige koopmannen elk winkeltje in gesleept. We probeerden ze nog af te wimpelen met ‘kijken, kijken, niet kopen’ maar kwamen uiteindelijk toch allemaal met koopwaar thuis. Tijdens dit winkelen hebben we de kunst van afdingen geleerd. Zo kwamen we in het eerste winkeltje en daar kocht Iris haar eerste kaftan voor minder dan de helft. Bij het volgende winkeltje behaalde Wouter zijn ‘afdingcursus’. Zijn kaftan heeft hij voor 1/6 van de prijs mee kunnen nemen. Dit was wel mede dankzij zijn fatima’s. In het derde winkeltje was Janneke de sjaak. Waar ze in de vorige winkel de verkoper nog van zich af kon slaan, lukte dat hier niet meer. Na een half uur had zij haar theepotje voor 1/5 van de prijs. Ze was blij dat de man haar eindelijk met rust liet, tot Wouter vond dat ze hem maar een dikke knuffel moest geven. In de tussentijd heeft Iris zich door de andere verkoper nog laten verleiden tot het kopen van een ketting en een waterpijpje. Toen we ons eindelijk de winkel uit hadden weten te werken hebben we uit voorzorg alle verkopers van de volgende winkeltjes van ons afgeslagen. Dankzij de sterke intuitie van Iris kwamen we een stuk sneller terug dan we heen gekomen waren, Wouter en Janneke wilden weer straal de andere kant op, en aangekomen in het hotel hebben we met een aantal nog lekker een wijntje gedronken. Hieruit blijkt dat niet alle mannen gevoel voor richting hebben.

Nu zitten wij gezellig in de hotelkamer met onze twee nieuwe chilvrienden: Janneke en Claudia. Deze chilvrienden zullen ons vergezellen naar het intercafe.

Helaas gaan we vanavond NIET naar een nachtclub omdat er 1 iemand (Iris) voor was en de rest tegen. In de folders over Marroko staat beschreven dat de mannen hier erg gevaarlijk zijn, vertelde Els onder het eten. Iedereen stemde hiermee in, waardoor Iris helaas niet naar de nachtlclub kan. Maar niet getreurd, ze denkt erover om toch alleen te gaan. Over vooroordelen niet te praten…..

Morgen mogen we lekker uitslapen van de reisleiding maar nu eerst ..?!

• 18 April 2007 - 04:55

Hans Koning:

En spreken jullie al arabisch

• 18 April 2007 - 04:57

Mapa:

"de Kasbah. Dit is een grote markt met allemaal kleine winkeltjes"
    Leuk die interesses, die herkennen we wel. Ik hoop da ‘kijken, kijken, niet kopen’ ook in NL gedaan gaat worden.
    Afdingen deed Linda d'r opa ook al (twente) maar dat ging dan in dubbeltjes en niet "1/2, 1/6, 1/5".
    Ziet er allmaal vet uit, geniet van die dagen en laat jullie niet verleiden tot stappen (kan in NL toch...als evaluatie).
    ps irisiris1986

• 18 April 2007 - 05:41

Barry:

zwarte markt is toch ook leuk??? hahaha daar hebben mannen wel richtingsgevoel teminste sommige nog veel fun daar

• 18 April 2007 - 06:09

Ellen Oostenrijk:

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen! Als het goed is zitten Ingrid Tollenaar en Anneke Kopinga ook bij jullie in de groep!
    Doe ze maar heel veel groetjes en geniet ervan!!!!!!!! Echt geweldig wat jullie daar allemaal mee maken, ik gun het jullie van harte, maar.....voel me wel ietsjepietsje jaloers :o)
    Heel veel liefs van Ellen

• 18 April 2007 - 07:25

Coen:

Hoi Joke,
    We volgen jullie dagelijks via deze site.
    De schrijvers ervan doen uitgebreid verslag en met die mooie foto's erbij krijgen we een aardig beeld van jullie reis.
    Op school gaat verder alles goed, dus geniet nog maar lekker van je reis!!!

Groetjes van Coen en al je andere collega's van De Fontein.

• 18 April 2007 - 07:35

Janny@cbsdemaatjes.n:

Hoi meiden,volgens mij hebben jullie het goed naar je zin.Hier alles ok.Groep 8 gaat zo op schoolkamp dus weer een hele uittocht.Het is hier ook mooi weer hoor.Geniet er goed van en nog veel succes.Wij denken aan jullie.Marijte ben je nog lang ziek geweest? Groetjes van ons allemaal. Janny

• 18 April 2007 - 08:04

Kristel En Erik-jan:

he lief klein moedertje!!!
    je moet wel foto's maken he, je staat nl zo weinig op de site!
    hier gaat het allemaal goed, papa heeft gister gewassen: fietskleren bij witte was, maar het is allemaal goed gegaan.
    geniet er van en tot zondag avond!!
    kusje erik-jan en kristel

• 18 April 2007 - 08:34

Petra Macco:

Hee Anja, wat een ervaringen zeg. Klinkt allemaal erg gaaf. Leuk om julle te volgen via de site. Graag wel wat meer foto's van jou hoor!!
    groeten ook aan Tineke en de rest en nog veel plezier!

• 18 April 2007 - 08:45

Voor Els.:

Hai die Els.

Weer foto's bekeken maar we zagen jou niet.
    Nog steeds lekker weer daar?
    Mama en ik zijn afgelopen maandag naar Scheveningen geweest.
    In het binnenland was het 28 graden aan zee was het maar 16 graden.
    Maar achter een scherm was het wel te doen.
    Vanmiddag ga ik weer werken.
    Veel plezier nog in het verre Marokko!

Liefs van Madelon en Wies.

• 18 April 2007 - 09:37

Groep 4 De Fontein:

Hoi juf Joke hepje het leuk in marako
    en fint je het ook gezellig.
    en was het warm in de woestijn .
    foggenmijwel tog,
    maar heb en julie het gezeleg .
    en gaat het goet met mij en roos en juf ,

jnekewel .
    kus kus kus kus van Latifa

hoe is het om op en kameel te rij den
    want ze zijn wel groot tog van jimmy

hallo juf joke vont je het leuk in de
    woestijn en ben je ook naar de stad
    xxx van Ilham.

We hebben alle foto's in de klas bekeken.
    Ze vonden ze heel mooi.Vooral het overzicht over de stad en de kamelen in de woestijn. Groeten Ineke.

• 18 April 2007 - 09:50

Janny En Conny:

Wij zijn ons aan het vervelen,want de baas is afwezig,dus hebben wij tijd om een bestellijst aan jullie door te geven.
    Veel bling-bling spullen,slippertjes(maat 40 en 37)leuke tas en sjaaltjes.Vanmiddag zijn wij erg druk op onze vrije woensdagmiddag,want wij moeten pannenkoeken bakken in Otterlo.Maar wij wensen jullie nog een fijne vakantie en rust lekker uit,wij werken wel heel hard.Groetjes Janny en Conny.Mijn mailadres is:janny@cbsdemaatjes.nl
    Want Wim hoeft onze bestellijst niet te zien,dat begrijpen jullie hopelijk wel.

• 18 April 2007 - 10:45

Joost :

Hey Wouter, Iris,

Leuke verhalen. Alleen, meester en juf, het woord wouden (wat jullie gebruiken voor wilde(n) of willen) heeft in het nederlands alleen maar de betekenis van bossen(als in groepen bomen).

Veel plezier verder van een ijverige leerling

• 18 April 2007 - 11:10

Chantal:

Hoi tante Tina
    Leuk hoor dat wij hier zo mee kunnen genieten. Zo te horen zien jullie daar heel veel. Veel plezier nog en ik spreek je snel.

xxx Chantal

• 18 April 2007 - 11:22

Voor Mandy :

Hey lieverd,

Je kan weer naar huis komen hoor. De was is weg. Vraag me alles over wassen! Rood, wit, bont, zwart, 40º, 60º, katoen, wol syntetish, 1.200 of 1.000 toeren. Zeg het maar.... :-)

Als je voortaan op reis gaat check ik wel even vooraf ons washok!!

Ik wist niet eens dat we zoveel spullen hadden. Maar ben nu wel binnen één (heel lang) weekend een echte wasexpert.

Leuke verhalen op de site. Ben wel beetje jalours. Maar misschien kan ik volgende keer mee als wasbaas....

Veel plezier allemaal.
    Hendrik Jan

• 18 April 2007 - 12:08

Giuseppe:

Leuk om alles te volgen via dit medium, zo kan ik in ieder geval mijn vrouw zo nu en dan zien!! Ik begrijp van de telefoontjes dat het een ontzettend waanzinnig leuke en interessante trip is om mee te maken!
    Nog veel plezier met zijn alle!

ps. de wei voor de kamelen is gemaaid!

• 18 April 2007 - 12:13

Voor Anja En Mandy:

Ga je nu helemaal naar Marokko om oude wijze mannen te zien?
    onbegrijpelijk.........
    jan

• 18 April 2007 - 15:43

Voor Jan:

Wat een prachtig plaatje van jou, Jan met Arabische studente! Wat zijn die klaslokalen trouwens sober, in vergelijking met ......
    Ík begin nu alvast met aftellen.
    Nog 4 dagen genieten voor jullie allemaal, fijne tijd. Tot zondag.
    Liefs Elly

• 18 April 2007 - 15:59

1 Van De Eeldertjes:

heeejj moepsje
    hoe gaat het daaro?? met mij gaat et goed, had een 6 voor en onverwachts wiskunde so:P en als je terug komt kan je lkkr weer de was doen want k hb er geen zin meer in:P:P
    meer hb k niet te vertellen

kusjes een van die kindjes van je,
    KATE:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

• 18 April 2007 - 16:27

Voor Jan:

zo te horen was het leuk op de scholen.
    ook de woestijnfoto's vond ik leuk :)
    hopelijk word het nog heel erg leuk en tot zondag
    groetjes van jolien.

• 18 April 2007 - 16:59

Daniëlle:

Hoi Marijte en Anske,
    Wat ziet het er indrukwekkend uit allemaal. En dan zie ik alleen nog maar de foto's, jullie hebben alles van dichtbij gezien. Ik wens jullie nog heel veel plezier en geniet er van! Ben benieuwd naar jullie verhalen!
    Groetjes van Daniëlle van de Braak

• 18 April 2007 - 17:03

Voor Yolanda:

Hee Sjatsie,

Ik heb tajine effe moeten googlen, geen idee wat het was!
    Dus vanaf nu, koop maar!!!

Kusje Bas...

• 18 April 2007 - 18:38

Hannie:

Hoi Yvonne, Tineke, Nicky en Jan.
    Het ziet er fantastisch uit hoor. Volgens mij komen jullie gesloopt terug.Gaan we nou straks ook Arabisch geven op school??
    Maar goed dat jullie zo'n uitgebreid verslag hebben, anders zou je vast een hoop vergeten, zoveel indrukken.
    Geniet er nog van he. Tot volgende week.

• 18 April 2007 - 18:57

Voor Mandy:

heey mam.
    Ik heb vandaag gekookt :D
    aardappels half gekookt, bietjes beetje koud maar de speklap was wel lekker
    nog veel plezier
    Nils

• 18 April 2007 - 18:58

Maria En Pim:

Ook vandaag, net als alle andere dagen, genieten we weer van jullie reisverhalen. Ook de foto's worden goed bekeken. Wat een mooie en indrukwekkende reis!
    Hier gaat alles goed, oma is aan haar oog geopereerd en dat is gelukkig allemaal goed gegaan.
    Het is al weer woensdagavond en we beseffen dat jullie nog maar een paar dagen hebben. Geniet er maar goed van, wij gunnen jullie dat maar zijn stiekem toch ook weer blij jullie zondag weer te zien. En natuurlijk heel benieuwd naar alle details van de verhalen.
    Heel veel groetjes aan allemaal van Nikki, Inge, Pauline, Maria en Pim.

• 18 April 2007 - 19:04

Meta:

Hoi Els,
    super gaaf zo'n reis! Heel veel plezier daar.
    Wil je voor mij een afspraak maken? Heb ook heel veel Marokkaantjes in de klas...

Groetjes Meta

• 18 April 2007 - 19:28

Linda E:

Hallo voyageurs
    Iris,ik zie nu weer een blauwe sjaal.Ga je ze thuis ook dragen?Veel plezier morgen en goed opletten.
    groetjes mama

• 18 April 2007 - 19:42

Arne Nusselder:

Hierbij een reactie van de partner van ingrid tollenaar.
    Ik krijg net het bericht binnen dat Ingrid de fax heeft ontvangen! Fijn zo.
    Jullie schrijven leuke verhalen.
    Ik heb begrepen dat mailtjes voorgelezen worden aan tafel. Dan het volgende:
    Als HBO-docent (jawel, ook pabo) ben ik natuurlijk geinteresseerd of ze daar ook al competentiegericht onderwijzen en wat jullie ervan vinden...
    Maar of jullie daar tijd voor hebben met al die leuke kamelen, leuke gezellige marktjes enzo...
    Maar ach, jullie gaan vast wel tijdens het diner discussieren over competentiegericht onderwijzen. Wat vinden jullie ervan: de studenten, de docenten, het veld?
    Tenslotte is het een studiereis en wordt het gesubsidieerd (cilo?).
    Koppel natuurlijk wel Marokko in het verhaal, anders zit je weer met de subsidie!
    Ingrid wil vast wel de leiding op zich
    nemen mbt bovenstaand onderwerp...
    Allemaal heel veel plezier gewenst. Ik hoor het wel.
    vr. gr. arne
    ps. een hele dikke kus van ons!

• 18 April 2007 - 19:52

Leen Bakker:

Een bericht voor Yolanda Bakker. Je auto hebben we inmiddels ingeruild voor een kameel. Gebruikt geen benzine en is dus milieuvriendelijk. Bas heeft er ook mee ingestemd denk ik.
    Breng wel een reservekameel mee. Zal wel in het vliegtuig passen denken we.
    Verder de groeten aan allemaal, het zijn mooie reisverslagen.

• 18 April 2007 - 21:24

Voor Barend:

Elke avond geniet ik van het humoristische reisverslag en speur op de foto's naar een glimpje van jou....raak,leuk je weer even te zien. Heb je al wat voor me gekocht, want dat moet niet moeilijk zijn zo te lezen...Liefs van Joke

• 19 April 2007 - 16:07

Maa!ke:

Heejj,,

Whaha wat een VerraSsing!!

Veel PleZzier nOg Daar ;)

• 19 April 2007 - 20:50

Marlies Uit Sch'zeel:

Voor Anske en Marijte
    DAmes geniet v.d. laatste loodjes en kom veilig thuis. Ik schrijf vanuit huis en niet i.d baas z'n tijd. "kZal optreden in school hoor. Groetjes, we praten straks wel bij. marlies